PENDAHULUAN
Pendidikan
prasekolah merujuk kepada Akta Pendidikan 1996 ialah program pendidikan bagi
murid yang berumur dari 4 hingga 6 tahun (Kementerian Pendidikan Malaysia,
2013). Program dan kegiatannya mengikut garis panduan kurikulum prasekolah yang
berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, yang diluluskan oleh Menteri di
bawah seksyen 22. Tujuan pendidikan prasekolah ialah untuk memperkembangkan
potensi kanak-kanak secara menyeluruh dalam aspek jasmani, emosi, rohani,
intelek dan sosial melalui persekitaran pembelajaran yang selamat, menyuburkan
serta aktiviti yang menyeronokkan, kreatif dan bermakna. Ini adalah untuk
meningkatkan kemahiran dan keyakinan diri dengan keadaan semasa, boleh
menangani cabaran dan tanggungjawab di sekolah rendah kelak (Kurikulum, 2010).
Dalam
pendidikan prasekolah, guru harus menggunakan pelbagai pendekatan aktiviti yang
sesuai dengan perkembangan diri, kebolehan, keupayaan, bakat serta minat murid.
Guru perlu menjalankan aktiviti yang melibatkan murid secara aktif supaya
pembelajaran menjadi lebih bermakna, berkesan dan menggembirakan. Aktiviti
tersebut perlu dirancang dan dikelolakan secara teliti dan sistematik bagi
menjamin setiap murid mendapat peluang yang sama serta memperolehi pelbagai
pengalaman pembelajaran sebenar sama ada secara individu, secara kelas ataupun
secara kumpulan.
Penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi (Information and Communications Technology
atau ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) prasekolah merupakan
salah satu cara untuk meningkatkan keberkesanan P&P prasekolah. Kanak-kanak
hari ini adalah generasi komputer (Papert, 1996). Teknologi boleh memainkan
peranan penting dalam proses P&P kanak-kanak (Haugland & Wright, 1997).
ICT menawarkan pendekatan baru untuk belajar dan penguasaan kemahiran baru. Oleh
itu kanak-kanak perlulah didedahkan kepada ICT dengan cara yang bermakna.
Jika ICT tidak
sepenuhnya diintegrasikan ke dalam kurikulum secara keseluruhan, ia boleh
meninggalkan kesan negatif ke atas kreativiti kanak-kanak (Haugland, 1992).
Menyedari hakikat ini, pada tahun 2002 program ICT (KPM, 2003) prasekolah
diberikan keutamaan dan dijadikan sebahagian elemen penting di mana ia bukan
sahaja telah diambil kira sebagai salah satu komponen dalam Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan(KPK) malah pendekatan P&P menggunakan ICT juga
diutamakan.
Pada tahun
2008/2009 KPK disemak semula. Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
yang digubal diguna pakai mulai Januari 2010. KSPK digubal dengan memberikan
penekanan kepada standard kandungan dan standard pembelajaran yang patut
diketahui dan boleh dilakukan oleh kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun.
Standard kandungan dan standard pembelajaran berpaksikan pengetahuan, kemahiran
asas serta nilai dalam enam tunjang pembelajaran.
Tunjang-tunjang pembelajaran KSPK
terdiri daripada :
(a) Komunikasi
Tunjang ini terdiri daripada Bahasa Malaysia, Bahasa
Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil. Bahasa Malaysia dan Bahasa Inngeris
adalah wajib dipelajari oleh semua kanak-kanak prasekolah. Bahasa Cina dan
Bahasa Tamil dipelajari oleh kanak-kanak di prasekolah yang beraliran bahasa
Cina dan bahasa Tamil. Bahasa Malaysia perlu diajar selama dua jam seminggu,
manakala Bahasa Inggeris diajar selama dua jam seminggu di prasekolah yang
bahasa pengantarnya Bahasa Malaysia dan satu jam seminggu di prasekolah yang
bahasa pengantarnya bukan Bahasa Malaysia.
(b) Kerohanian, sikap dan nilai
Tunjang
Kerohanian, Sikap dan Nilai merangkumi pendidikan Islam dan Pendidikan Moral.
Pendidikan Islam dipelajari oleh murid beragama Islam selama dua jam seminggu.
Pendidikan Moral dipelajari oleh murid lain selama dua jam seminggu.
(c) Kemanusiaan
Tunjang
Kemanusiaan memberi peluang kepada kanak-kanak supaya lebih memahami diri
sendiri, lebih memahami perhubungan antara diri dengan keluarga, rakan,
komuniti dan alam sekitar. Kanak-kanak juga akan lebih memahami tanggungjawab
diri dalam perhubungan-perhubungan ini. Tunjang ini juga memberi penekanan
kepada pemahaman budaya dan tradisi pelbagai kaum di Malaysia serta
menggalakkan penglibatan dalam perayaan pelbagai kaum ini.
(d) Sains dan teknologi
Tunjang Sains
dan Teknologi merangkumi awal sains, awal matematik, aktiviti pembinaan
menggunakan objek seperti blok dan penggunaan ICT.
(e) Perkembangan fizikal dan estetika
Tunjang Perkembangan Fizikal dan
Estetika merangkumi Perkembangan Fizikal dan Penjagaan Kesihatan serta
Perkembangan Kreativiti
(f) Ketrampilan diri
Pendidikan
Prasekolah memberi penekanan kepada perkembangan sosioemosi kanak-kanak.
Kanak-kanak akan menghadapi masalah di prasekolah dan juga di sekolah rendah
kelak jika sosioemosi merangkumi aspek mengenali dan pengurusan emosi sendiri,
pencapaian emosi yang positif, pembinaan konsep kendiri yang positif serta
pembinaan kemahiran berinteraksi dan kemahiran sosial. Perkembangan sosioemosi
berlaku sepanjang masa kanak-kanak berada di prasekolah, ia tidak dicapai
melalui aktiviti spesifik tetapi menerusi kesemua aktiviti sama ada aktiviti
rutin, semasa rehat, semasa makan dan juga aktiviti pengajaran dan pembelajaran
yang lain.
Kurikulum KSPK
merupakan kurikulum yang berbentuk modular di mana ia merupakan satu kurikulum
yang kandungannya diorganisasikan dan seterusnya disampaikan dalam bentuk
bahagian atau unit yang dikenali sebagai modul. Terdapat dua jenis modul iaitu
modul teras dan modul bertema. Modul teras terdiri daripada mata pelajaran
Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina/Bahasa Tamil, Pendidikan
Islam/Pendidikan Moral dan Matematik. Modul bertema pula merupakan modul
bersepadu yang merangkumi unsur-unsur dalam keenam-enam tunjang pembelajaran
dan juga unsur kreatif, kritis dan inovatif. Modul Bertema dibina menggunakan
isu kehidupan/peristiwa seharian kanak-kanak.
Guru
prasekolah digalakkan menggunakan ICT dalam P&P merentas kurikulum.
Pendekatan ICT digunakan untuk membantu proses P&P, memperolehi maklumat,
berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan sebaya dan
memperkayakan pengalaman pembelajaran. Bagi menjayakan rancangan ini,
Kementerian Pelajaran telah membekalkan kelas prasekolah dengan sistem komputer
dan perisian untuk digunakan oleh pelajar-pelajar prasekolah (Lim Keat Heng,
2007).
No comments:
Post a Comment